Informatie

Blink is een organisatie die onze W.O. vakken en Engels verzorgt. Blink wil hun methode beter maken, daarom gaan ze gesprekken aan met de leerlingen om te vragen wat beter kan. Dus wij (Daniël, Yorgos, Maarten en Finn) gingen een gesprek aan met mensen van Blink. Wij hadden het over:

  • Manieren om naar de wereld te kijken.
  • Problemen op de wereld, en hoe je die kan oplossen
  • Over de mens.
  • Wat natuur is.
  • En de geschiedenis.

Wij hebben plannen bedacht om de wereld groener te maken, door te kijken welke dieren/insecten er in jou buurt leven. Zo kun je zien hoe weinig dieren er nog in het wild leven. Daarmee willen wij het bedreigde diersoort probleem tegen houden. Toen we het over de wereld gingen hebben kwamen we op 5 basissen:

 

  • Oorlog
  • Opwarming van de aarde
  • Landen
  • De mens
  • De natuur

We hebben het gehad over dingen die onder meer basissen vielen:

  • Technologie
  • Fabrieken
  • Voedsel

En toen kwamen we tot de conclusie dat de wereld draait om natuur, aardrijkskunde en geschiedenis, en dat alles op de wereld natuur is. We hebben een woordweb gemaakt over De wereld.

 

Yorgos en Daniel

Groep 8

Op verzoek van de meeste ouders hier een mogelijk overzicht van het huiswerk:

 Maandag: Gynzy en Blink (topo)

Dinsdag: Nieuwsbegrip extra les 

Woensdag: Nieuwsbegrip Woorden 

Donderdag: Blink (geschiedenis. natuur of aardrijkskunde) en Engels 

Vrijdag:  Nieuwsbegrip en keuze 

Toetsen WO en Engels als deze nodig zijn.

Eigen paketten in overleg.

De informatie van de ouderavond komt snel op de site .

Denken jullie (ouders) nog aan het schoolkamp. Wie wil er mee ????.

n.b. De ouderbijdrage voor groep 7 en 8 is geen 105, maar 140 euro. Daarvan is er 105 bestemd voor het kamp. Wij gaan al in november en hopen dat jullie hier rekening mee houden. Wij kunnen als school niet alles voorschieten. Dus a.u.b. houd daar rekening mee met de betalingen.

 

Dode Hoek

Op dinsdag 6 juni is er op school een workshop”Dode Hoek”. Wij krijgen dan bezoek van een grote vrachtauto met natuurlijk een chauffeur. Deze geeft van allerlei informatie over de dode hoek. Een goede les en ook best wel nodig hier in Amsterdam.

Zo  de toets zit erop

Afgelopen drie dagen hebben de kinderen uit groep 8 de eindtoets basisonderwijs gedaan. Je weet wel wat vroeger de Cito toets was. Erg veel verschil zit er niet in. Nog steeds drie dagen hard werken en zorgen dat je alles op tijd af hebt. Verschil met vroeger: het maakt voor je advies niet meer uit. Want het advies is al gegeven. Toch was het best wel spannend. Gelukkig is ook dit weer achter de rug. Ik denk dat we er met elkaar wel een goed gevoel over hebben. Nu lekker vakantie en op naar de eindstreep. Planning is nog steeds dat we op dinsdag 30 juni de musical gaan opvoeren. Waar en hoe precies : dat horen jullie nog.

Fijne vakantie en tot in mei.

Meester Rob.

Hieronder een aantal stukjes over de uitjes van de afgelopen weken. De eerste drie zijn geschreven door Casper.

 Schouwburg 

Het begon op school. We kregen om, ik weet niet hoe laat, een tramkaartje van meester Rob. We liepen met de klas naar de tram. Ik weet niet meer op welke halte we uitstapten, maar we stapten ergens in de buurt van schouwburg uit. Iedereen (die een telefoon had) pakte zijn telefoon uit zijn broekzak en ging gamen totdat de deur openging. Toen we eenmaal binnen waren, ging iedereen bij de deur van de zaal op een trap zitten gamen. We noemden het: Gameland. Toen mochten we eindelijk naar binnen. Er waren nog heel veel andere klassen. Een stuk of 17. Toen de stadsverteller van Amsterdam er was, luisterden allemaal (Tenminste, zover ik het kon horen) aandachtig. Alleen was er een iemand die op z’n telefoon aan het spelen was. Maar de stadsverteller pakte hem wel aan! Na de voorstelling zijn we terug naar school gegaan.

 Rondvaart 

Het begon op school. We kregen om, ik weet niet hoe laat, een tramkaartje van meester Rob. We liepen met de klas naar de tram. We reden als het goed is naar het Rembrandplein. Daar stapten we uit. We liepen naar een of ander museum. Eerst aten we wat voor de deur. Daarna mochten we naar binnen. Binnen kregen we wat “posters” te zien van Amsterdam. Eerst zagen we een deel van een gracht. We moesten kijken wat ons opviel. Daarna kregen we er een te zien waar je een plein op zag. Je moest een iemand op de poster kiezen en onthouden wat diegene aan had. Toen liepen we door naar de rondvaartboot. Toen we daar eenmaal inzaten(We moesten met z’n drieën of tweeën op een bankje), Kregen we een A3 met een deel van de kaart van Amsterdam erop. Daarop moesten we met uitgedeelde mankeerstiften de route die we vaarden kleuren. Op het blad stonden ook 3 vragen. Bij de eerste moest je opschrijven waarom Amsterdam zoveel natuur heeft. Bij de tweede vraag moest je spreekwolkjes invullen van mannetjes/vrouwtjes van wat ze dachten. Bij de derde opdracht moest je opschrijven wat er allemaal gehandeld werd met andere landen. Voordat we de derde opdracht moesten maken, stopten we bij een grachtenhuis. Daar keken we in. Het was een museum  geworden. Je zag duidelijk waarom de mensen die langs de grachten woonden rijk waren. De huizen zijn ontzettend groot en er hingen over schilderijen. Het plafond was ook geschilderd. Toen vaarden we terug naar school.

 Kunst Kijk Dag

Het begon op school. Om 09:00 moesten we naar buiten en een tramkaartje bij meester Rob halen. Toen liepen we naar de tram. Met de tram reden wij naar het Paradiso. Natuurlijk stopten we niet voor de deur of zo, maar stapten we op een of ander plein uit. Via dat plein liepen we naar het Paradiso. Toen we daar waren en de DJ’s op het podium stonden en muziek draaiden, ging ik samen met iemand helemaal uit mijn dak! Maar ik heb ook wel wat kinderen gezien die er niet zo van hielden. Na bij het Paradiso veel muziek gehoord te hebben, liepen we richting het Amsterdams Museum. Ergens midden op het pad, kwamen we aan bij een bioscoop met een afdak voor de deuren. Daar schuilden we even voor de regen en aten we ons brood op. Het was toch al bijna 12:00, dus waarom niet? Om 12:00 mochten we pas het Amsterdams Museum in. En daar mocht je niet eten. Het was er heel leuk. We leerden er best veel over de geschiedenis van Amsterdam. En ook hoe Amsterdam groeide. Na het Amsterdams Museum, gingen we naar De Melkweg. Het was net als het Paradiso, een discotheek. Ik was een beetje moe van het Paradiso, dus ik heb er niet gedanst of zo. Maar bijna iedereen wel. Dat is wel het belangrijkst. Ik vond het in ieder geval wel heel leuk!

 

Datum schoolreis: 03-25-2015

 

 

20 maart

Een eigen marketingcampagne en reclamespot ontwikkelen. Dat gebeurde vandaag tijdens de derde dag van het project. De dag begon weer met een krantenartikel: ditmaal met goed nieuws. Het vertrouwen van de investeerders in de bedrijven is gegroeid. En daarmee ook de vraag naar aandelen. Er moest weer een serieuze afweging gemaakt worden; is het wel interessant om voor dat bedrag 10% van de winst af te staan ? Of toch maar die andere optie: opnieuw een banklening afsluiten tegen 10% rente. Na een uitleg over logo’s en slogans gingen de teams aan het werk. Ze bedachten een logo en een slogan voor hun bedrijf. Verder werden er posters en flyers gemaakt voor de verkoopdag. Als onderdeel van de marketingcampagne moest een reclame spotje gemaakt worden van maximaal 60 seconden. Deze werd uitgewerkt in een storyboard en de team zijn dit gaan oefenen. Aan het eind van de dag werden de financieen weer in kaart gebracht. De huur werd weer betaald en de eventuele rentes werden afgedragen. Ook werd het salaris van iedereen uitbetaald. Op naar de laatste dag: de VERKOOPDAG, met daarna de afsluiting.

Voor de nieuwe foto’s even naar beneden (in foltoalbum), de nieuwe serie begint bij een foto van Friso (gastdocent) voor de groep.

13 maart

Vandaag de tweede dag van het project. Centraal stond vandaag de Productie. Iedereen schrok natuurlijk wel van het bericht dat de aandelen in waarde waren gezakt. De investeerders hebben niet veel vertrouwen in de bedrijven, omdat de produktie nog niet op gang is gekomen. Dus dat wordt werken !! We hebben gekeken naar hoe kom je nu aan extra geld voor je bedrijf. De verschillen tussen een lening en het verkopen van aandelen werd behandeld. Wat is rente, waar komt dat vandaan, hoe werkt een bank en wat doet de bank precies. Alles duidelijk uitgelegd door fimpjes, schema’s en uitleg. Het tweede deel bestond uit de vraag: hoe bepaal je bu de verkoopprijs. Wie is je koper, wat gaat die uitgeven, hoe ga je produceren. Wat zijn productielijnen, wat is handwerk. Daarna moesten de team gaan berekenen wat hun verwachte winst gaat worden. Vervolgens volop aan de produktie. Aan het eind van de dag werden alle financien weer opgemaakt. Op naar de volgende dag: Marketing en reclame.

Zie voor foto’s de tab foto’s bij groep 8

6 maart

Afgelopen vrijdag zijn we in de groep begonnen met het BIZ projekt. Verder op deze pagina (scrol even naar beneden) staat wat we precies doen. Inmiddels zijn er 4 bedrijven opgericht en zijn de directeuren van de bedrijven naar de Kamer van Koophandel gegaan om zich daar te laten inschrijven. Daarna kwamen zij in gesprek met de investeerders. De bedrijven hebben allemaal een bedrijfsplan gemaakt en ieder bedrijf wist de investeerder te overtuigen om een deel van het aandelenpakket over te nemen. Nu is er in ieder geval genoeg geld om verder te kunnen gaan. Ideeen zijn gemaakt, een prototype is ontworpen, afspraken zijn gemaakt.

Tijdens deze eerste dag zijn zaken besproken als: investeerder, aandelen, de Beurs, prototype, en nog veel andere zaken.

Aan het eind van de dag werden de financien opgemaakt. Huur moest worden betaald, salarissen geregeld, uitgaven en inkomsten gekeken. Dit alles in een keurig financieel overzicht.  Tijdens de volgende dag gaan we ons richten op PRODUKTIE en wat daar allemaal bij komt kijken.

Volg het via deze pagina.

 

Uitstapjes:

De komende maanden gaan we met de groep een aantal keren op stap. Hier nog even de data op een rijtje

Donderdag 26 maart: Stadschouwburg: Waarom lijn 8 niet meer rijdt

Vrijdag 27 maart: Kunstkijdag (horen jullie later meer over)

Woensdag 1 april: Rondvaart, bezoek grachtenpand en grachtentuin. (in het kader van het project Amsterdam)

 

 

Bizworld

De data voor het projekt zijn bekend.

Hieronder staat nog 27 maart. Deze datum wordt nog verschoven in verband met de excursie (zie boven)

6 maart, 13 maart, 20 maart en 27 maart. Dus altijd op vrijdag. We beginnen steeds om half 9 tot ongeveer 12.00 uur.

Denk allemaal nog aan de sollicitatiebrieven en het strookje voor het startkapitaal.

 

 

BIZWORLD
Informatie voor ouders/verzorgers
Uw zoon of dochter wordt ondernemer!
De klas van uw zoon of dochter neemt binnenkort deel aan het BizWorld project van Jong
Ondernemen. Jong Ondernemen is hét platform voor educatie van ondernemerschap. Wij
verzorgen projecten en programma’s vanaf het basisonderwijs tot aan de universiteit.
Waarbij jongeren ervaring opdoen op het gebied ondernemerschap. Jong Ondernemen vindt
dat je ondernemerschap niet in theorie kunt leren, maar het vooral moet DOEN.
Het BizWorld project bestaat uit vier dagen waarbij de leerlingen hun eigen,
fictieve onderneming opzetten en in spelvorm ervaren hoe het is om je eigen bedrijf te
hebben. De docent heeft, eventueel samen met een externe begeleider, beschikking over een
uitgebreid lespakket.
Tijdens het project passen de leerlingen theorie, zoals rekenen en taal, toe in de praktijk.
Daarnaast draagt het project bij aan vaardigheden als presenteren, samenwerken en
creativiteit. In een team van 6 leerlingen wordt een product ontworpen, een
reclamecampagne gemaakt en worden de producten ‘verkocht’ aan de leerlingen uit groep 7.
Wilt u meer weten over het BizWorld project? Kijk dan op
www.jongondernemen.nl/basisonderwijs.
Wij wensen iedereen veel succes en plezier toe met BizWorld!

Zelfevaluatie

In de map van alle leerlingen staat een “zelfevaluatie”. Hierin beschrijven de kinderen wat ze vinden van het eerste deel van groep 8. Direkt na de vakantie zullen Rob en Atie daar ook een stuk bijvoegen over wat wij vinden van het eerste half jaar. Goed om met de kinderen te bespreken wat daarin staat

Planning

In het voorjaar van 2015 staan twee excursies gepland. Wij gaan met medewerking van het Rijksmuseum een tocht (per boot) maken door de grachtengordel. Daarnaast brengen wij een bezoek aan de Stadsschouwburg.

Nadere informatie over inhoud en tijdstippen volgt z.s.m.

In februari starten wij met het Bizz projekt. Ook daar horen jullie later meer van. De kinderen kunnen alvast wat vertellen over de inhoud van dit projekt, dat wij samen doen met de Stichting Jong Ondernemen

GYNZY

Kijk ook eens met jullie kinderen naar de site van Gynzy voor Kids. De kinderen hebben een inlogcode en kunnen daar oefenen voor Spelling en Topografie. Voor een aantal kinderen staan daar ook tools voor het automatiseren van rekenen. Veel succes en plezier op Gynzy

 

 

Op 20 november gaan we met groep 8 naar een voorstelling. Hieronder staat wat er gaat gebeuren. Ik kom later nog wel terug op de inhoud.

Meester Rob.

 

Het is feest! Op 20
november bestaat het kinderrechtenverdrag 25 jaar. Daarom nodigt Movies that
Matter u graag uit om geheel kosteloos naar IDFA (Internationaal
Documentaire Festival Amsterdam) te komen die dag!

Uw leerlingen uit groep 8 kunnen de feestelijke IKON première van Onder de
Sterren was ik Thuis
bijwonen op 20 november van 12.30- 14.00 in               De Brakke Grond in de Nes.

Maar film is niet het enige! Alle leerlingen doen mee aan een
levendig debat na afloop; ze worden ingedeeld in voor- en tegenstanders. Een
waardevolle gastles van Amnesty International op school bereid hen hierop voor; ze ontvangen debattips die ze nooit vergeten! Ook krijgen ze de kans om zelf
vragen stellen aan o.a. de filmmaker(s). Kortom, een echte festivalervaring,
waarbij film kijken en meedoen aan bijzondere activiteiten elkaar afwisselen.

Filmvoorstelling Mensjesrechten: Onder de Sterren was ik Thuis
(Anneloor van Heemstra, 20 minuten)

12.30-12.45 Inleiding

12.45-13.05 Filmvoorstelling Onder de Sterren was ik thuis- Prachtig
document over Ilia, gevlucht uit Afghanistan en nu in Nederland

13.05-13.15 Nabespreking film met Ilia (hoofdpersoon) en Anneloor (regisseur)

13.15-13.50 Levendig debat met de leerlingen over vluchtelingenopvang in
Nederland.

13.50-14.00 Prijsuitreiking

Aardrijkskunde.

Topo en andere aardrijkskundige zaken kun je nu oefenen op een site van de uitgeverij Blink. Let op we kunnen wel zien wat en hoe je het maakt, dus ga er serieus mee om. Als je meer wilt weten vraag het dan even. Voorlopig inloggen met de inlog die hebt gekregen. De link vind je onder het kopje “links”.

Veel succes en plezier ermee.

 

Basisschool De Rivieren

Lekstraat 35-37
1079 EM Amsterdam

Tel.: 020 - 664 12 67
E-mail: Info.deRivieren@amosonderwijs.nl